Uczniowskie wyjazdy zawodowe mają pozytywne efekty także w aspekcie społecznym. Bardzo często poprawiają się relacje z rówieśnikami, nauczycielami oraz szerzej – z otoczeniem. Szczególnie to doceniają osoby z mniejszych miejscowości.
Zgodnie z wynikami badania „Wpływ zagranicznych staży zawodowych (VET) na krajowe systemy edukacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej” takie wyjazdy korzystnie oddziałują na integrację społeczności szkolnej i – szerzej – społeczności lokalnej:
• 84% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że staże miały wpływ na poprawę relacji z innymi uczniami raczej w wysokim lub bardzo wysokim stopniu.
• 80% oceniło w ten sposób poprawę relacji z nauczycielami w szkole.
• 77% badanych uznało, że staże zagraniczne pomogły poprawić relacje ze społecznością szkolną w wysokim lub bardzo wysokim stopniu.
• 84% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że staże miały wpływ na poprawę relacji z innymi uczniami raczej w wysokim lub bardzo wysokim stopniu.
• 80% oceniło w ten sposób poprawę relacji z nauczycielami w szkole.
• 77% badanych uznało, że staże zagraniczne pomogły poprawić relacje ze społecznością szkolną w wysokim lub bardzo wysokim stopniu.
Co ciekawe, korzystny wpływ może się zmieniać zależnie od:
• skali organizacyjnej staży zagranicznych w danej szkole (tzn. czy dotyczą jednego zawodu, czy większej liczby profesji);
• wielkości miejscowości, w której znajduje się szkoła.
• skali organizacyjnej staży zagranicznych w danej szkole (tzn. czy dotyczą jednego zawodu, czy większej liczby profesji);
• wielkości miejscowości, w której znajduje się szkoła.
I tak: organizowanie wyjazdów dla wszystkich zawodów w szkole sprzyja wysokiej ocenie poprawy relacji uczniów z ich szkolnymi kolegami i koleżankami (86%). Z kolei nauczyciele z placówek, które oferują wyjazdy tylko dla niewielkiej części zawodów, rzadziej dostrzegali wysoką poprawę relacji z otoczeniem szkolnym wśród uczniów uczestniczących w stażach (67%).
Jeśli chodzi o wielkość miejscowości, to wysoka poprawa relacji jest dominująca we wszystkich grupach badanych. Niemniej w grupie nauczycieli, których szkoły znajdują się w mniejszych miejscowościach (poniżej 15 tys. mieszkańców), korzystny wpływ jest lepiej dostrzegalny: aż 86% respondentów ocenia, że wyjazdy na staż wyraźnie poprawiły relacje uczniów w środowisku szkolnym.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w ramach międzynarodowego projektu pn. „Wpływ zagranicznych staży zawodowych (VET) na krajowe systemy edukacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej”, koordynowanego przez Polskę. W projekcie biorą udział również Węgry, Słowenia, Łotwa, Czechy i Rumunia. Jednym z celów badania było przyjrzenie się temu, jakie znaczenie mają mobilności uczniów na ich rozwój, na kształtowanie kompetencji ważnych zarówno dla funkcjonowania w szkole, jak i budowania przyszłych ścieżek kariery.
W badaniu ankietowym poprosiliśmy przedstawicieli szkół biorących udział w programie Erasmus+, by na 5-stopniowej skali odnieśli się do 20 stwierdzeń. Stwierdzenia te dotyczyły oceny wpływu zagranicznych staży na kompetencje, motywacje do nauki, relacje szkolne oraz ścieżki edukacyjne uczniów uczestniczących w mobilnościach.