– Erasmus+ to rozwój, innowacje i współpraca – zapewnia Gabriel Wołosewicz, Nauczyciel Roku 2024. Potencjał unijnych programów edukacyjnych wykorzystuje od blisko dekady, a nowych umiejętności i otwartości na świat nie zostawia tylko dla siebie – uczy się wspólnie z podopiecznymi.
Setka zgłoszonych do konkursu, następnie złota trzynastka nominowanych, a finalnie – jeden zwycięzca z najważniejszym tytułem. Gabriel Wołosewicz, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Powiatowym Zespole Szkół im. Maurycego Mochnackiego w Redzie, to człowiek orkiestra, lider i inspirator. Pozyskuje materiały i surowce do zajęć od pracodawców, opracowuje i wdraża narzędzia diagnostyczne, śledzi nowinki technologiczne i korzysta z nich w nauczaniu, przygotowuje podcasty, jest egzaminatorem w pięciu zawodach – a to tylko przykłady jego imponującej aktywności. – W edukacji stosuję innowacyjne metody nauczania i skupiam się na indywidualnym podejściu do ucznia – podkreśla.
Ponieważ z inicjatyw unijnych korzysta od 2015 r., ma bogate doświadczenie we współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji. Najlepszy dowód? Aż 6 koordynowanych projektów w ramach programów Erasmus+ i PO WER.
Nowe horyzonty w rozwoju zawodowym
Uczniowie z Redy mogli już doskonalić umiejętności oraz poznawać nowe osiągnięcia technologiczne w Hiszpanii i Portugalii. Z wyjazdów na praktyki zawodowe skorzystali już – i nadal korzystają – przyszli technicy grafiki i poligrafii cyfrowej, reklamy, architektury krajobrazu oraz eksploatacji portów i terminali. Z kolei dzięki przyznanej Akredytacji Erasmus+ w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe Gabriel Wołosewicz pokonuje krótszą drogę do dofinansowania mobilności. Na poszerzające horyzonty wyjazdy wybierali się również przedstawiciele kadry nauczycielskiej – np. w ramach projektu „Nauczanie na miarę XXI wieku – rozwój kompetencji młodego Europejczyka” (program PO WER).
– Program Erasmus+ pozwolił na organizację współpracy międzynarodowej oraz podniesienie jakości nauczania w szkole. W efekcie powstały różnego rodzaju innowacje pedagogiczne, projekty edukacyjne oraz materiały dydaktyczne, które pozwalają rozwijać umiejętności młodych ludzi – mówi Nauczyciel Roku 2024. Przykłady? Jest współautorem innowacji szkolnej „Lider innowacji i intraprzedsiębiorczości – doradztwo biznesowe”, autorem programu „Planowanie kariery zawodowej drogą do sukcesu na rynku pracy”, współautorem innowacji „Obsługa celna w portach i terminalach”, pomysłodawcą biuletynu o zawodach dla doradców zawodowych oraz liderem zespołu Szkoła Promująca Zdrowie. Ponadto wraz z nauczycielem fizyki zainicjowali projekt interdyscyplinarny „Nasza Maria” o Marii Skłodowskiej-Curie.
– Największe sukcesy to organizacja międzynarodowego wydarzenia w projekcie Erasmus+, a także sesji mentoringowych. Współpracujący ze sobą nauczycieli opracowali nowe, innowacyjne metody nauczania – dodaje.
Otwartość i demokracja
Choć sercem programu Erasmus+ jest ogromny potencjał edukacyjny, to uczestnicy mobilności dodatkowo poznają świat i inne kultury, rozwijają się językowo, nawiązują kontakty. Na kwestie otwartości, tolerancji i sprawiedliwości Gabriel Wołosewicz kładzie przy tym nacisk w swojej codziennej pracy szkolnej: – Poprzez udział w kołach zainteresowań czy organizację wydarzeń zachęcam młodzież do poszerzania swoich umiejętności z zakresu demokracji, europejskości i otwartości na świat, w połączeniu z umiejętnościami cyfrowymi czy komunikacyjnymi.
I tu można wymienić jeszcze więcej inicjatyw Nauczyciela Roku 2024! Współtworzył chociażby zespół zadaniowy „Szkoła przyjazna rodzinie” oraz zainicjował Tydzień Tolerancji z warsztatem „Inni to także my – czy jestem tolerancyjnym człowiekiem?”. Realizował również projekt eTwinning „Czy kompetencje twarde są dla twardzieli, a miękkie dla mięczaków?”.
Uczenie się przez całe życie
Gabriel Wołosewicz podkreśla, że udział w Erasmusie+ i innych programach to korzyści nie tylko dla wyjeżdżającej młodzieży: – Projekty unijne bardzo dużo mnie nauczyły, chociażby umiejętności organizacyjnych. Nie tylko rozwinąłem się zawodowo, językowo i komunikacyjnie, lecz także mogłem poszerzyć horyzonty kulturowe. Bardzo ważne, żeby uczniowie również dostrzegali potrzebę ciągłego doskonalenia swojego rozwoju zawodowego, czyli uczenia się przez całe życie.
A jaki przekaz na koniec ma dla osób, które jeszcze nie skorzystały z programów unijnych? – Erasmus+ to otwartość na świat i mnóstwo możliwości. Proszę nie wahać się i aplikować, bo dzięki programowi możemy wiele osiągnąć np. w swoim rozwoju zawodowym.