Wsparcie rówieśnicze, inwestowanie w przyszłość młodzieży, rozwój kompetencji zawodowych, uczenie się przez całe życie. Dzisiejsza edukacja ma wiele wymiarów, a co za tym idzie, wiele potrzeb. O tym, jak wspierać dziś skutecznie rozwój edukacji, dyskutowali uczestnicy konferencji „FERS w FRSE Nowe Horyzonty Edukacji”. Wydarzenie odbyło się 5 listopada w Warszawie.
Konferencja „Nowe Horyzonty Edukacji” zainaugurowała program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji, Komisji Europejskiej, liderzy edukacji i eksperci z całej Polski.
Różnica, którą odczują tysiące osób
Otwierając konferencję, wiceminister edukacji Joanna Mucha podkreśliła, że takie projekty jak „Indywidualne Konta Rozwojowe Junior”, „Wsparcie Rówieśnicze dla Zdrowia Psychicznego Młodzieży”, Zagraniczna Mobilności Edukacyjna w sektorach Edukacji Szkolnej i Zawodowej oraz „Promocja kształcenia zawodowego poprzez krajowe i międzynarodowe konkursy umiejętności (EuroSkills i WorldSkills)” to kroki milowe w realizacji narodowych strategii, solidny fundament na rzecz edukacji młodego pokolenia, ale również działania, które wpłyną bezpośrednio na losy konkretnych osób. – Każdy z tych projektów ma potencjał, by uczynić znaczącą różnicę w życiu tysięcy młodych Polaków – podsumowała wiceminister, według której przedstawione projekty poszerzą horyzonty młodych Polaków, pomogą im rozwijać swoje pasje, a dla wielu będą jedyną szansą na to, aby zmienić swoją perspektywę.
Odpowiadamy na rzeczywiste potrzeby
Oczekiwane efekty inaugurowanych projektów mają stanowić również odpowiedź na wyzwania współczesnego świata. – Naszym celem jest nie tylko finansowanie inicjatyw, ale przede wszystkim odpowiadanie na rzeczywiste potrzeby edukacyjne w Polsce – wskazał dyrektor generalny FRSE Mirosław Marczewski, podkreślając m.in. znaczenie projektów wspierających dzieci z rodzin o niskich dochodach. – W Polsce istnieje dziś bardzo duża potrzeba wsparcia dzieci z rodzin o niskich dochodach. Najnowszy raport EAPN Polska (Poverty Watch) na temat ubóstwa pokazał, że w 2023 r. znacznie wzrosło ubóstwo skrajne dzieci, z 5,7 proc. do 7,6 proc. To oznacza, że 522 tys. dzieci żyło poniżej minimalnej granicy egzystencji – wyjaśnił. Odpowiedzią na to wyzwanie jest przede wszystkim inicjatywa zatytułowana „Indywidualne Konta Rozwojowe Junior”, która zapewni 6 tysiącom uczniów z całej Polski dostęp do pozaszkolnych aktywności rozwijających ich talenty i pasje. Dyrektor generalny FRSE zapowiedział również projekt, celem którego jest wsparcie młodzieży w kryzysach emocjonalnych aż w 200 szkołach. Zostanie tu wykorzystana metoda polegająca na wsparciu rówieśniczym (peer support). Ogromna liczba badań pokazuje dziś, że posiadanie kogoś bliskiego, kogo można poprosić o przysługę, z kim można omówić sprawy osobiste i kto zna potrzeby drugiego człowieka i je rozumie, pomaga osobom radzić sobie lepiej we wszystkich obszarach życia. Dyrektor Marczewski wskazał również na konieczność rozwijania kształcenia ustawicznego, szczególnie w starzejącym się społeczeństwie.
Inwestycja w edukację to podstawa
O tych celach edukacji w Polsce mówiła też Urszula Romańska, zastępczyni kierownika działu B5 ds. Polski, Czech i Słowacji w Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego Komisji Europejskiej. Odnosząc się do priorytetów nowej Komisji Europejskiej na lata 2024-2029 pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen, Romańska podkreśliła znaczenie inwestycji w edukację i rozwój kapitału ludzkiego. – Wiemy już teraz, że priorytetem Komisji Europejskiej będzie zwiększenie konkurencyjności gospodarki Unii Europejskiej na arenie światowej. Z tego względu inwestycje w edukację, kapitał ludzki, rozwój umiejętności oraz zmniejszenie luki w umiejętnościach będą miały szczególne znaczenie – powiedziała.
Pięć sekund, które zmieni pięć lat
Podczas konferencji nastąpiło podpisanie umowy o dofinansowanie projektu VET-2, który wspiera mobilność edukacyjną uczniów i kadrę zawodową na łączną kwotę prawie 223 milionów złotych, którego dokonali Marcin Kołnierzak, dyrektor Centrum Projektów Europejskich, oraz Tomasz Krześniak, zastępca dyrektora generalnego FRSE. – Podpisywanie trwało kilka sekund, natomiast te kilka sekund będzie miało istotny wpływ na szkolnictwo zawodowe przez kolejne pięć lat. Jest to druga edycja programu FERS w naszej fundacji. Dzięki zaufaniu pana dyrektora i Centrum Projektów Europejskich będziemy ten program realizowali przez kolejne pięć lat – powiedział dyrektor Krześniak.
W nowoczesnej szkole zdobywa się umiejętności
O tym czy edukacja potrzebuje dziś zmian, dyskutowali uczestnicy debaty, która odbyła się w ramach wydarzenia. Jej uczestnicy byli zgodni co do tego, że we współczesnej szkole uczniowie powinni nie tylko zdobywać wiedzę i uczyć się teorii, ale również rozwijać konkretne umiejętności. Tutaj powinny być również kształtowane postawy młodych osób. – Nasza szkoła nastawiona jest na indywidualne wyniki i na rywalizację, a nie na umiejętność współpracy oraz umiejętność budowania wspólnoty. A tego właśnie szkoła powinna dziś uczyć – podsumowała posłanka na Sejm RP Dorota Łoboda. Na rozwój nowych technologii i konieczność dostosowania edukacji do tej rzeczywistości uwagę zwrócił dr Sławomir Drelich, członek zarządu FRSE. – Skończmy wreszcie z fetyszyzowaniem twardej wiedzy, która się zdezaktualizuje i zacznijmy wreszcie uczyć młodych ludzi korzystania z nowych technologii, z narzędzi, które mamy – dodał dr Drelich. W debacie uczestniczyła również Jowita Królikowska, dyrektorka I Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Jagiellończyka w Sieradzu oraz Ewa Mikos-Romanowicz, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu oraz Governmental Affairs, Siemens sp. z o.o.
Organizatorem wydarzenia była Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu Erasmus+ oraz Europejskiego Korpusu Solidarności. Instytucja od 1993 r. zarządza europejskimi programami, projektami i inicjatywami, które umożliwiają poszerzanie wiedzy podstawowej lub specjalistycznej, zdobywanie nowych umiejętności i kompetencji na ścieżce edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnych form uczenia się, pozwalają rozwijać zainteresowania i pasje poprzez działania podejmowane w innych krajach oraz w społecznościach lokalnych.
Więcej na temat wydarzenia: